کاهش ترس و خطرات اسکیت برای کودکان | خانه اسکیت

کاهش ترس و خطرات اسکیت برای کودکان | خانه اسکیت

تاریخ مقاله: 1402/01/31
این مقاله در تاریخ 1402/05/30 به روزرسانی شده است.
یکی از ورزش هایی که به شدت مورد علاقه کودکان قرار گرفته، ورزش اسکیت میباشد اما بعضی از کودکان علاوه بر داشتن شوق و اشتیاق برای انجام این ورزش پر هیجان از آن می ترسند. در این مقاله راهکارهایی برای کاهش ترس و خطرات اسکیت ارائه شده است.

از آنجا که ورزش اسکیت یکی از ورزش های مفرح و پرهیجان است، بدیهی است، افرادی که ورزش های هیجانی را دوست دارند به سمت ورزش اسکیت جذب شوند. با وجود این که بخش زیادی از دوست داران ورزش اسکیت کودکان هستند بعضی از آن ها ترس از اسکیت دارند و آن ترس هم چیزی نیست جز ترس از زمین خوردن و آسیب دیدن. 

همچنین یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود علاقه‌‌‌مندان به این ورزش مفرح از آن فاصله بگیرند، خطرات و آسیب دیدگی هایی است که در این ورزش وجود دارد. وقتی شخصی از خطرات اسکیت صحبت می‌کند، این گونه به نظر می‌رسد که به خوبی با ورزش های دیگر آشنا نیست؛ چرا که همه ورزش ها خطرات مخصوص به خود را دارند.

برای اینکه با خطرات ورزش اسکیت و راه های عملی برای مقابله با ترس کودکان از این ورزش پر هیجان آشنا شوید، تا آخر این مقاله از خانه اسکیت همراه من باشید.

آیا ورزش اسکیت برای کودکان خطرناک است؟


از آنجایی که کودکان به این ورزش مهیج بسیار علاقه دارند باید صراحتاً بگویم که این ورزش مثل تمامی ورزش ها می‌تواند خطراتی برای کودکان داشته باشد. این خطرات فقط مختص ورزش اسکیت نیست. فوتبال، والیبال، کشتی و ... نیز خطراتی دارند. اما اگر تحت نظارت یک مربی مجرب و به صورت کاملاً اصولی به آموزش این ورزش بپردازید، قطعاً خیلی از خطرات رخ نخواهد داد.

همچنین با خرید لوازم ایمنی مرغوب همانند خرید لوازم ایمنی ROCES (مخصوصا کلاه) می‌توانید خیال خودتان را از آسیب دیدگی در ورزش اسکیت راحت کنید چرا که با این رعایت این دو عامل احتمال وقوع خطر به صفر نزدیک می‌شود.

اسکیت کودکان

اسکیت چه خطراتی برای کودکان دارد؟

در هر ورزشی اگر اصول و استاندارد های آن ورزش رعایت نشود حتما آسیب های جدی به ورزشکار وارد می‌شود. برای مثال " پرانتزی شدن پا در اسکیت" دغدغه ای است که خیلی از والدین در هنگام شروع آموزش اسکیت با آن رو به هستند و یا حتی گاهاً بدون پرسش و آگاه شدن، فرزند خود را از آموزش اسکیت منع می‌کنند.

در مورد این موضوع همان طور که در مقاله انتخاب اسکیت مناسب به ویژگی های کفش استاندارد اشاره کردیم. اگر کفش اسکیتی که تهیه میکنید مناسب باشد و آموزش نیز کاملاً اصولی باشد، در صورتی که فرد از قبل زمینه‌ی پای پرانتزی را نداشته باشد، هیچگاه در این مورد دچار مشکل نمی‌شود. 

در ادامه به یکی دیگر از سوالاتی که ممکن است در ذهن خیلی از والدین باشد میپردازیم.

آیا ورزش اسکیت روی قد تأثیر می‌گذارد؟

 از آنجایی که انجام دادن فعالیت های ورزشی سهم بسزایی را در روند رشد و قد فرد از سنین کودکی تا بزرگسالی دارد، قطعاً انجام حرکات در سن مناسب، شرایط استاندارد و همراهی یک مربی متخصص در این موضوع بی تاثیر نیست. به طور مثال در ورزش اسکیت اگر کودکی در رده سنی 3 تا 5 سال، تحت فشار انجام حرکات سنگین مثل پرش از سطوح و موانع و استارت زدن های پیچیده باشد، مطمعناً سبب اختلال و تأثیر منفی بر روند رشد کودک بخصوص قد کودک می‌گذارد. 

اسکیت کودک

از بین بردن ترس کودکان از اسکیت

همان طور که در مقاله آموزش اسکیت در بزرگسالان هم توضیح دادیم ترس از اسکیت در افراد حرفه‌ای و بزرگسال هم وجود دارد اما جنس آن با ترس کودکان از اسکیت فرق دارد. ترس کودکان به این علت می‌باشد که در یک موقعیت جدید قرار می‌گیرند و تعریف آنها از زمین خوردن و درد ناشی از آن با بزرگترها متفاوت است.
راهکارهایی برای حل کردن موضوع ترس کودکان از اسکیت وجود دارد که در ادامه آن ها را معرفی و بررسی می‌کنیم:
1. حمایت روحی از کودک: همان طور که در مقاله اسکیت از چه سنی مناسب است اشاره کردیم اولین موردی که می تواند ترس کودکان را از بین ببرد کار کردن روی روحیه کودکان است که آنها را از لحاظ روحی آماده می‌کند. این که به کودک بگویید این یک موقعیت جدید است، نحوه راه رفتن در آن فرق دارد و اگر اصول را رعایت کند به هیچ مشکلی برنمی‌خورد.


2. توضیح به کودک در خصوص اسکیت: حتما افراد حرفه‌ای را به کودکتان نشان دهید و به او بگویید که اسکیت مانند هر ورزش دیگری نیاز به تمرین دارد و اگر با نظم تمرین های مربوط به اسکیت را انجام دهید بی شک به یک فرد حرفه‌ای تبدیل می‌شود که بعد از کلی زمین خوردن و کسب تجربه خیلی راحت از این ورزش لذت می‌برد.


3. استفاده از تجهیزات ایمنی: یکی از عوامل بسیار موثر در کم کردن ترس از اسکیت خرید تجهیزات ایمنی اسکیت است. به همراه داشتن این تجهیزات بخش عمده‌ای از ترس را از بین می‌برد؛ چرا که فرد می‌داند اگر زمین بخورد با وجود تجهیزات ایمنی (مثل زانوبند، آرنج بند، مچ بند، کلاه ایمنی و شلوارک ضربه گیر) هیچ اتفاقی برایش رخ نخواهد داد و یا اگر ضربه‌ای بخورد، شدت آن بسیار کم است.


4. انتخاب مربی با تجربه: مربی اسکیت باتجربه، بخش عمده ای از ترس را از بین می برد چرا که تجربه مربی به ورزشکار احساس امنیت می‌دهد چرا که می داند قرار است با شخصی تمرین کند که حاشیه خطر را به صفر می‌رساند. از طرفی جوانب احتیاط را رعایت می‌کند تا ورزشکار مبتدی آرامش بیشتری داشته باشد و تکرار این اتفاق ترس را از بین می برد.

ما در مجموعه خانه اسکیت با داشتن مربیانی با تجربه و دارای مدارک بین المللی میتوانیم در کنار کودکان شما باشیم تا ورزش اسکیت را از پایه به صورت حرفه ای و اصولی یاد بگیرند. برای اطلاع از کلاس ها و نحوه ثبت نام در کلاس های آموزشی خانه اسکیت میتوانید به صفحه ی نحوه ثبت نام آنلاین دوره ها مراجعه کنید.


5. تمرین های منظم و مداوم: یکی از راه های عادی سازی یک مساله سخت، تکرار کردن آن است. برای مثال اگر هفته ای یک بار به پیست اسکیت بروید هنوز آن محیط برای شما غریبه است اما اگر هر روز به پیست اسکیت سر بزنید حضور در آن مکان برای شما راحت تر و قابل پذیرش تر است. همچنین میتوانید به کودکتان زمانی را یادآوری کنید که می‌خواست راه رفتن را یاد بگیرد و در این راه چندین و چند بار به زمین خورد تا بالاخره موفق به راه رفتن شد.


6. قرار گرفتن در موقعیت خطر: یکی از راه های غلبه بر ترس قرار گرفتن در شرایطی است که آن ترس را برای شما به وجود می‌آورد.حرکت ها و یا جاهایی را که می‌دانید احتمال زمین خوردن در آنها بالاست را تمرین کنید. بگذارید زمین بخورید تا این ترس بریزد و ببینید که تجهیزات ایمنی اسکیت چگونه از شما هنگام زمین خوردن محافظت می‌کنند. همچنین با آموزش های یک مربی با تجربه اسکیت احتمال زمین خوردنتان پایین می‌آید.


7. آموزش اولیه روی تاتمی: برای از بین بردن ترس از اسکیت می‌توانید ابتدا تمرینات اسکیت سواری را روی تاتمی و یا موکت باشگاه با همراهی مربی خود  انجام دهید تا اگر زمین هم خوردید به آسیب جدی نبینید. همچنین آموزش اولیه حرکات را درکنار میله انجام دهید، این کار به شما اطمینان خاطر بیشتری برای انجام آن حرکت در زمین می‌دهد.


8. در کلاس های گروهی شرکت کنید: فرقی نمی‌کند مبتدی هستید و یا حرفه‌ای. در کلاس های آموزشی گروهی شرکت کنید. فرآیندی که در تمرین گروهی رخ می‌دهد بسیار تاثیرگذار است برای مثال دو کودک که بارها به زمین خورده اند می توانند برای دیگران تعریف کنند که اتفاق خاصی رخ نمی دهد و بعد از زمین خوردن اتفاقی برایشان نمی افتد و همین جمله دو کودک روی گروه هم سالان خودشان تاثیر می‌گذارد و ترس کودکان از اسکیت سواری را می ریزد.


9. شبیه سازی زمین خوردن: در کلاس های آموزشی خانه اسکیت شبیه سازی زمین خوردن های مختلف توسط بازی و همراه با موزیک انجام می شود. تکرار این حرکت از لحاظ ذهنی باعث می‌شود در تمرین اسکیت اگر زمین بخورید روی لوازم ایمنی فرود بیایید. باز هم فراموش نکنید ناخودآگاه شما نمی تواند تشخیص دهد که شما عمداً زمین خورده‌اید و یا از سر بی دقتی.

کلاس اسکیت گروهی کودکان

سخن پایانی

اگر بخواهیم به خطرها فکر کنیم نه تنها اسکیت سواری خطر دارد بلکه از خیابان رد شدن هم خطرناک است اما هر کاری نیاز به رعایت نکات ایمنی مختص به خود را دارد و با رعایت این نکات هیچ خطری نمی‌تواند تهدیدی برای افراد باشد. پس این سوال که "آیا اسکیت برای کودکان ضرر دارد؟" قطعا منفی است. اتفاقاً این ورزش تنها ورزشی است که چون با تفریح همراه است کودکان را به سمت ورزش می‌کشاند.

جدا از این به بالا بردن تعادل و تمرکز خیلی کمک می‌کند و همان طور که اشاره شد به استقامت فیزیکی کودکان نیز بسیار کمک می‌کند. در عین حال این ورزش هم تفریح است و هم یک فعالیت ورزشی.

برای مشاوره و رفع نگرانی در خصوص آموزش اسکیت به کودکان با شماره های موجود در پایین سایت با مجموعه خانه اسکیت در تماس باشید تا از تجربه کارشناسان مجرب این مجموعه بهره مند گردید.

منبع: سرکار خانم مهناز مولایی ممقدم مدرس و مربی درجه 1 اسکیت هنری 

دیدگاه های کاربران

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.


فرم ارسال دیدگاه شما برای کاهش ترس و خطرات اسکیت برای کودکان | خانه اسکیت
(به حروف کوچک و بزرگ حساس نمی باشد.)
captcha
اخبار
• مسابقات درون باشگاهی خانه اسکیت ۱۴۰۲
• دوره همسان سازی و باز آموزی مربیان اسکیت استان اصفهان آذر 1402
• مسابقات اسکیت از هانگژو تا بیداهه چین!
• تیم ملی اسکیت ایران آماده اعزام به نوزدهمین دوره مسابقات آسیایی اسکیت
• دوره عملی مربیگری درجه 3 رولر اسکیت عمومی در استان یزد برگزارشد.
• خانم مهناز مولایی مقدم مربی بین المللی اسکیت هنری
• دوره مربیگری درجه 3 رولر اسکیت عمومی با مدرسی سرکارخانم مهناز مولایی مقدم
• مسابقات دستجات آزاد اسکیت هنری 1402
• دوره مربیگری بین المللی اسکیت هنری
• برگزاری مسابقه اسکیت هنری استان فارس در شهر شیراز با سرداوری خانم مهناز مولایی
• همایش پایان سال 1401 خانه اسکیت
• انتصاب خانم مهناز مولایی بعنوان مسئول افتخاری کمیته هنری هیات اسکیت اصفهان
• برگزاری مسابقات اسکیت هنری استان فارس در مرودشت با سرداوری خانم مهناز مولایی
• دوره همسان سازی مربیان اسکیت استان اصفهان برگزار شد
• برگزاری دوره مربیگری درجه 3 عمومی به میزبانی کاشان
• تعیین آقای رامین عتیقه چی به عنوان سرپرست دبیری فدراسیون اسکیت
• آیا تصمیم گرفته شده برای باشگاه عادلانه است؟
• مسابقات اسکیت قهرمانی آسیا در سال 2021
• تمام مسابقات اسکیت در سال 2020 لغو گردید
• اطلاعیه وزارت بهداشت برای مراکز ورزشی